Veelgestelde ondernemersvragen

Hieronder vind jij een overzicht van de meest gestelde ondernemersvragen. Zo hopen we jou snel een goed antwoord te geven. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem vrijblijvend contact op om te sparren!

Meest gestelde ondernemersvragen

Staat jouw vraag hier niet tussen?

Veelgestelde ondernemersvragen

Er zijn veel manieren op de focus te behouden. Het is belangrijk dat je één taak tegelijk aanpakt. Zo kan jij de focus behouden én rond je sneller taken af. Daarnaast is de onderlinge communicatie met personeel heel belangrijk. Op het moment dat jouw personeel weet dat je druk bezig bent, zullen zijn minder snel de neiging hebben om jou af te leiden. Als laatste wil Partner2Grow jou meegeven dat je niet altijd gefocust kan werken. Als het echt niet lukt; loop een rondje, eet iets of lees een aantal bladzijden uit een goed boek. Rust nemen zorgt ervoor dat jij je weer kan focussen.

Er zijn veel manieren op de focus te behouden. Het is belangrijk dat je één taak tegelijk aanpakt. Zo kan jij de focus behouden én rond je sneller taken af. Daarnaast is de onderlinge communicatie met personeel heel belangrijk. Op het moment dat jouw personeel weet dat je druk bezig bent, zullen zijn minder snel de neiging hebben om jou af te leiden. Als laatste wil Partner2Grow jou meegeven dat je niet altijd gefocust kan werken. Als het echt niet lukt; loop een rondje, eet iets of lees een aantal bladzijden uit een goed boek. Rust nemen zorgt ervoor dat jij je weer kan focussen.

Bij een onderneming komt veel financiële rompslomp kijken: facturen sturen, BTW-aangifte doen, enzovoort. Niet het leukste werk, maar wel belangrijk. Zorg dat je de administratie van je werkzaamheden en financiële gegevens goed bijhoudt. Bewaar facturen en bonnetjes; hiervoor geldt vaak een bewaarplicht van zeven jaar. Google ook eens op “starterschecklist”: veel banken hebben deze online staan met handige financiële tips voor startende ondernemers. Je kunt er ook voor kiezen om een boekhouder of accountant in te huren voor jouw administratie. Dat scheelt je veel tijd en moeite. De tarieven voor een boekhouder liggen tussen de €40 en €70 per uur. Voor accountants ligt dit tussen de €80 en €150. Dit komt omdat accountant een beschermd beroep is en een verplichte opleiding kent. 

Spannend dat je personeel krijgt, dat betekent dat de zaken goed gaan! Wel komen er bepaalde regels bij kijken als je werkgever wordt. Zo ga je meer uitkeren dan alleen het salaris. Boven op het brutosalaris van een werknemer komt ook nog eens zo’n 30% aan verplichte premies en bijdragen. Houd hier rekening mee. Ook zijn er regels rondom het verzuim (ziekte) van werknemers. Zo ben je verplicht één of twee jaar het loon van zieke medewerkers door te betalen. Dit staat in de Wet Verbetering Poortwachter. En wat als één van jouw medewerkers schade veroorzaakt? Het kan zijn dat je hier als werkgever aansprakelijk voor bent. Het kan slim zijn om dan een verzekering af te sluiten, bijvoorbeeld een WEGAS-verzekering. Laat je hierover adviseren door een verzekeringsadviseur.

Wat als je genoeg klanten binnenhaalt door mond-tot-mond reclame? Is het dan wel interessant om marketing in te zetten? Ondernemers denken vaak van niet. Zij geven aan dat mond-tot-mond reclame de belangrijkste bron van nieuwe klanten is. Natuurlijk is mond-tot-mond reclame echt
betrouwbaar en fijn maar wat nou als deze mond-tot-mond reclame omslaat in negatieve “reclame”? Dan ineens is deze negatieve mond-tot-mond “reclame” niet meer zo positief. Daarom is het toch belangrijk om jezelf, jouw onderneming en jouw USP’s goed op de kaart te zetten. Een goede (online) marketing aanpak zorgt ervoor jij jouw doelgroep bereikt
via de juiste marketingkanalen en dat jij een goed beeld van jouw onderneming over kunt brengen.

Je hebt (nog) geen personeel in dienst. Dan kun je je nog wel eens alleen voelen achter je bureau. Ervaar je een gevoel van eenzaamheid? Ga dan eens naar één van de vele zzp-hotspots bij jou in de buurt. Een mooi voorbeeld daarvan is “Ondernemersbroedplaats” De Loft in Lisse. Jij bent dan samen met anderen en kunt direct een nuttig gesprek beginnen. Wie weet komt daar ook meteen een mooie opdracht uit! 
 

Het blijkt dat ondernemers het lastig vinden om een onderscheidend vermogen te creëren ten opzichte van de concurrentie. Dit zorgt ervoor dat klanten snel naar de concurrent kunnen overstappen. Daarom is het belangrijk om goed in kaart te brengen waar jouw dienst of product uniek in is. Dit noem je het USP (Unique Selling Point). Zo onderscheidt jouw onderneming zich van de rest. Kom je erachter dat jouw onderneming geen duidelijke USP heeft? Wij gaan graag met jou in gesprek om dit te veranderen. Vaak kunnen wij door een kleine draai aan jouw product/dienst te geven al een sterke USP creëren.

Heb je meer ondernemersvragen?