in-control-als-ondernemer

Ben jij “In Control”?

Veel ondernemers hebben het druk. Uit ons recent uitgevoerde onderzoek blijkt dat veel ondernemers met deze vraag zitten: “Hoe blijf ik in control?” In control zijn kun je op diverse manieren interpreteren. In deze blog neem ik je mee langs een aantal van deze interpretaties.

“Mijn planning kan ik na een uur in de prullenbak gooien”

Ten eerste, stel jezelf eens de volgende vragen: “Hoe vaak laat ik mij leiden door de waan van de dag? Hoe vaak heb ik aan het einde van de dag datgene gedaan wat op mijn planning stond?” Als het antwoord hierop is dat je eigenlijk zelden doet wat je gepland had, in hoeverre ben je dan in control van je bedrijf? Neem eens de tijd om te stoppen. Wat gebeurd er binnen mijn bedrijf? Waarom loopt mijn planning elke dag anders? Is er een structurele aard waardoor dit gebeurd? Focus je op de oorzaak, ga als ondernemer aan het roer staan van je eigen bedrijf. Het is jouw bedrijf, waarom nemen externe factoren jou de regie uit handen?

“Mijn marge is ongeveer 40%”

Een tweede manier om “in control zijn” te interpreteren is de financiële interpretatie. Hoe goed ken jij de financiën van jouw bedrijf? Als ik met ondernemers praat en ik vraag naar de marge binnen een project of artikelgroep, dan krijg ik vaak te horen dat ze hier wel een globaal beeld van hebben. Wanneer ik doorvraag en ik wil het exact weten, is de financiële medewerker of de accountant geruime tijd bezig om alle data bij elkaar te knopen en met het antwoord te komen. De uitkomst ligt vaak wel in de buurt bij de gedachtegang van de eigenaar, maar wanneer is “ongeveer” genoeg? En wanneer ben je echt in control? Mijn tip: Denk eens na over de inrichting van je financiële organisatie. Met alle tools die vandaag de dag beschikbaar zijn kan deze informatie direct voorhanden zijn wanneer nodig. Het is goed om een globaal idee te hebben van bijvoorbeeld je marge, maar je bent pas in control als je dit exact weet.

“Ondernemersrisico, accepteren of afdekken?”

Een derde vorm van “in control zijn” is voorspelbaarheid. Hoe goed ken jij je eigen bedrijf? Waarschijnlijk heel goed, want het is immers jouw bedrijf. Maar hoe goed ben je op de hoogte van alle risico’s waar jouw bedrijf mee te maken heeft? In hoeverre dek je alle risico’s af en welke risico’s accepteer je? Zonder risico geen winst. In control zijn betekent niet dat je alle risico’s afdekt, maar wel dat je hier weloverwogen keuzes in maakt.

Ga aan het roer staan!

Deze blog bestaat uit een heleboel vragen en jij bent de enige die deze kunt beantwoorden. Ga aan het roer staan van jouw bedrijf. Neem de tijd, en bedenk jezelf: “hoe kom ik in control?”. Jij bent het die verandering teweeg kan brengen. Wij kunnen hierin slechts als sparringpartner fungeren. Dat is precies de rol die wij willen innemen: wij helpen jou om de juiste koers in te zetten, maar jij moet het doen.